18. oktober 2021

Datalogi for alle til Kulturnatten

Kulturnatten 2021

Fredag aften blev dørene til H.C. Ørsteds Instituttet åbnet for publikum. Ind strømmede små og store nørder, unge og ældre nysgerrige sjæle til en aften med datalogi for alle.

Kulturnatten på Datalogisk Institut 2021
Der var datalogi for alle, da Datalogisk Institut inviterede nysgerrige sjæle indenfor til Kulturnatten 2021

I fredags kunne Datalogisk Institut endelig byde indenfor til Kulturnatten igen, efter et års pause på grund af corona-situationen. Allerede før dørene åbnede klokken 18.00, stod gæster forventningsfuldt klar til at komme indenfor, og i løbet af seks timer lagde over 1800 gæster vejen forbi H.C. Ørsteds Instituttet.

Det var en aften med datalogi for alle, hvor forskere og studerende viste frem og fortalte om den nyeste viden indenfor datalogi.

Haptisk teknologi med ultralydDu kunne blandt andet træde ind i den virtuelle verden og se og føle, hvordan der forskes i VR. Her var der mulighed for at opleve haptisk teknologi med ultralyd, som giver mulighed for at betjene ting og en følelse af berøring - uden rent faktisk at røre ved dem.

Virtual realityDer var stor interesse i at få et par VR-briller på og opleve at være flere steder på samme tid eller gå med meget hurtig hastighed.

Den gyngende robotDer var mulighed for at opleve den gyngende LEGO-robot og blive klogere på machine learning, ligesom du også kunne lege med algoritmer og DNA.

Programmere en robot til at køreMange fik sat deres køreegenskaber på prøve, da de prøvede kræfter med at programmere en robot til at køre sikkert igennem en forhindringsbane.