2. februar 2024

Studerende fra Datalogisk Institut sikrer sig titlen som Danmarksmestre i kunstig intelligens

DM i AI

For andet år i træk har studerende fra Datalogisk Institut (DIKU) demonstreret deres enestående færdigheder inden for AI og fået titlen som nationale mestre i kunstig intelligens ved Danmarksmesterskaberne i AI 2023.

Vinderne af DM i AI 2023.
Vinderne af DM i AI 2023 blev tre kandidatstuderende fra Datalogisk Institut. Fra venstre: Christian Mølholt Jensen, Axel Højmark, Theo Rüter Würtzen. Foto: Rico Feldfoss

I en imponerende demonstration af programmeringsfærdigheder og AI-ekspertise stod tre studerende fra Datalogisk Institut (DIKU) sejrrige frem ved DM i AI 2023. Holdet AlphaGo-Home, bestående af kandidatstuderende Axel Højmark, Christian Mølholt Jensen og Theo Rüter Würtzen, demonstrerede deres exceptionelle færdigheder og modtog anerkendelse i en konkurrence, der udfordrer innovationens grænser.

DM i AI er et ugelangt hackathon, der tester studerendes evner til at opbygge og implementere AI-modeller på tværs af forskellige discipliner. Deltagerne får stillet en række opgaver, der er udviklet af en jury bestående af unge forskere fra Roskilde Universitet (RUC), Københavns Universitet (KU) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU), samt industrieksperter fra Vipps MobilePay og Ambolt AI. Gennem konkurrencen får fremtidens AI-eksperter mulighed for at vise deres talenter og bidrage til det dynamiske landskab af kunstig intelligens.

DIKU-studerende topper ranglisten

Ved DM i AI 2023 deltog i alt 165 personer, og denne gang tog konkurrencen udgangspunkt i tre forskellige cases, som holdene skulle konkurrere om at løse bedst. Casene omfattede alt fra udvikling af effektive AI-løsninger til at lande en simpel raket på månen, bedømmelse af om en tekst var AI-genereret eller ej og detektering af tumorer i medicinske billeder.

Mange studerende fra DIKU klarede sig flot i konkurrencen. Det vindende hold, Team AlphaGo-Home, bestod af sidste års vindere, Axel Højmark og Christian Mølholt Jensen, og sammen med deres medstuderende Theo Rüter Würtzen kan de nu endnu en gang kalde sig danske mestre i AI.

– Under konkurrenceugen fik vi mulighed for at i dybden med teknikker og metoder vi ellers ikke dykker ned i i undervisningen. Vi blev udfordret af de andre universiteters stærke hold, og fik i løbet af D3A-konferencen sat ansigt de andre hold, arrangørerne og hele fællesskabet, der står bag konkurrencen. Alt i alt var det en rigtig god oplevelse, fortæller vinderholdet.

Udover en sikker sejr til AlphaGo-Home kunne et blandet hold af studerende fra både DIKU og DTU bryste sig af en flot andenplads, mens en delt tredjeplads gik til to hold bestående af henholdsvis en DIKU-studerende og to DTU-studerende.

Stor fejring under D3A

Siden konkurrencen blev lanceret i 2021, har Ambolt AI været den visionære kraft bag DM i AI. I 2023 kom Pionercentret for kunstig intelligens og Danish Data Science Academy med som medsponsorere på konkurrencen.

DM i AI giver en enestående mulighed for at hylde innovation og talent inden for AI, og som noget nyt i år blev vinderne af konkurrencen hædret ved den nationale konference Danish Digitalization, Data Science and AI (D3A) 1.0 den 1.-2. februar 2024. D3A er arrangeret af Pionercentret for kunstig intelligens, Danish Data Science Academy og Digital Research Centre Denmark.

Planlægningen af dette års DM i AI er allerede begyndt og forventes at blive afholdt i oktober 2024.