20. marts 2017

Nyt københavnsk kraftcenter inden for algoritmeforskning

FORSKERPRIS

Med en bevilling på næsten 40 mio. kr. fra VILLUM Investigator programmet vil fire internationalt ledende algoritmeforskere fra henholdsvis Københavns Universitet og IT-Universitetet oprette det nye forskningscenter Basic Algorithms Research Copenhagen (BARC). Et center, der skal tiltrække talenter fra hele verden og skabe fundamentale gennembrud inden for algoritmeforskning – til gavn for industrien på verdensplan.

Modtageren af den store sum penge er professor i algoritmik ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU), Mikkel Thorup:

- At blive en VILLUM Investigator vil få enorm indflydelse. Vi har brug for samarbejde og gensidig inspiration. Med bevillingen vil jeg kunne samle de stærkeste algoritmeforskere, vi har i København på KU og ITU, og få en kritisk masse og et miljø, der vil tiltrække de allerbedste internationale talenter. København bliver centrum for algoritmik i Europa - en magnet for talent og udvikling inden for algoritmik, fortæller han.

Pengene fra bevillingen skal gå til at oprette forskningscenteret BARC i samarbejde med algoritmeprofessorerne Stephen Alstrup (DIKU), Rasmus Pagh (ITU) og Thore Husfeldt (ITU). De fire professorer samler stor ledelseserfaring fra universitet og industri, og har en alsidig styrke inden for algoritmik. Centeret vil fysisk være placeret på Københavns Universitet og træde i kraft fra den 1. september 2017.

Fra venstre: Rasmus Pagh, Thore Husfeldt, Stephen Alstrup og Mikkel Thorup

Algoritmisk grundforskning bag den digitale revolution

Algoritmik er læren om effektiv behandling af data - og i en verden, hvor datamængden vokser langt hurtigere end computerens hastighed, bliver effektive algoritmer derfor mere og mere afgørende.

- Algoritmisk forskning er uforudsigelig, for det, vi søger, er overraskende ideer til banebrydende gennembrud. Jeg er dog sikker på, at resultaterne bliver fantastiske, siger Mikkel Thorup.

Han en af verdens førende eksperter inden for algoritmik og datastrukturer. I 2015 modtog han Danmarks største individuelle forskerpris, Villum Kann Rasmussens Årslegat til Teknisk og Naturvidenskabelig Forskning på 5 mio. kr. som en anerkendelse af hans mange internationale forskningsgennembrud.

- Fokus i min forskning er grundlæggende algoritmiske problemstillinger af bred anvendelighed. Netop derfor har flere af mine opdagelser ført til store industrielle anvendelser, som samlet set har over en milliard brugere, fortæller Mikkel Thorup.

Bag virksomheder som Google, Microsoft og Akamai står stiftere med en baggrund i algoritmik. Ligeledes stiftede Stephen Alstrup, professor på DIKU og en af forskerne i BARC, virksomheden Octoshape, der i 2015 blev solgt med over 100 mio. brugere.

400 mio. kr. til 11 internationale topforskere

VILLUM Investigators er et af VILLUM FONDENs nye programmer. Det er kendetegnet ved, at midlerne bevilges til forskere frem for konkrete forskningsprojekter. Formålet er at give erfarne og fremragende forskere fra både ind- og udland på en dansk forskningsinstitution mulighed for at fordybe sig i den forskning, de brænder mest for

101 ansøgte, og i alt er der blevet bevilget 400 mio. kr. til 11 forskere. Tre af de 11 bevillinger er gået til forskere på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet (SCIENCE). Foruden Mikkel Thorup, har Dorthe Dahl-Jensen og Jens Hjorth fra Niels Bohr Instituttet også modtaget en bevilling.

- Hver af de 11 forskere har demonstreret nytænkende, banebrydende forskning af højeste internationale videnskabelige kvalitet, og hver især har de lederevnerne og potentialet til at opbygge og fastholde et internationalt forskningsmiljø og derigennem yde et væsentligt bidrag til teknisk og naturvidenskabelig forskning – og i sidste ende samfundet, siger professor og forskningsdirektør i VILLUM FONDEN, Thomas Sinkjær.

De 11 VILLUM Investigators fejres ved et arrangement den 27. april 2017 med deltagelse af blandt andre uddannelses- og forskningsminister Søren Pind. Arrangementet løber af stablen i VILLUM Windows Collection i Søborg.